20 Aug 2019

Learn from mistake


Salaam and hii

gambaq takda motif
Aku tak pernahlah nak buat entry luahan macamni so korang jangan geli tau baca ni, haha!

A months ago is the hardest for me. Kira macam i'm at my lowest point jugakla. Aku teruk gila waktu tu sampai tak makan, berat turun, terus hilang semua benda yang aku minat termasuk blogging ni. Aku lebih prefer untuk menyendiri, layan perasaan dan bersedih pastu blame diri sendiri. Dahla duduk rumah sorang-sorang, korang boleh bayang tak perasaan aku waktu tu camne? Haha

I admit memang aku buat silap. I pushed people away but then i regret it a lot. I feel upset because they don't understand me but in fact, I'm the one yang complicated. Now I learn from my mistake. Pada aku untuk berubah menjadi lebih baik, setiap orang tu pasti akan buat kesilapan. Kerana kesilapan itu adalah pengajaran dan supaya dia lebih berhati-hati daripada buat silap lepas ni. 

Before ni pun pernah je aku buat silap on certain things tapi not in this case ya haha. Kiranya setiap kali kita dapat pengalaman baru, kita akan buat kesilapan untuk pengalaman baru kita tu. Seterusnya kita yang akan menentukan sama ada kita nak ubah atau biar je. But i choose to change and improve. Walaupun mungkin ambil masa tapi slow-slow la kan geng.

Dan sekarang saya sedang di fasa healing dan redha :D

Lately ni adalah jugak sedih-sedih tu tapi dah kurang blame diri sendiri. Aku cuba fikir positif, cuba maafkan diri sendiri, cuba buat something yang boleh alihkan perhatian aku dari terus bersedih. Sampai bila kita nak jadi camni kan? Nampak worthless gila tau, aku sedih dengan diri sendiri. Sebab tu kena cuba kuatkan semangat je.

Btw walaupun aku masih dalam mood grief, masih dapat berita gembiraaa. Selain pergi bercuti dan rehatkan minda, baru ni aku dapat result, Alhamdulillah it turns out well, beyond my expectations! Serious sem 5 aku drained gila sebab penat lepas intern takde rehat, pastu serabut gila banyak kerja, stress cari client untuk final project. Pastu dengan kucing aku dah takde. Memang boleh dikatakan setiap minggu aku menangis tiap malam dan time tu aku betul-betul hilang motivation, susah nak fikir positif. Even a simple mistake pun boleh buat aku down teruk huhu rasa macam bukan diri sendiri. I am struggling with myself everyday :(

Lantakler semua orang nak kata aku ni overreacting ke overthinking ke apa. Inilah aku yang complicated huaaa

Now tinggal lagi 1 semester untuk aku tamatkan degree ni. I am one step closer to get ANC award(insyaAllah). Korang semua dah pernah baca ke this entry dimana aku langsung tak excited masuk degree? HAHA tak percayanya dah nak habisss! Lepastu bermulalah job hunting. Aaa yang ni pun takut gak but please pray for me okies?

Tolong yakinkan aku yang sebenarnya aku bukannya useless because i always felt that sejak dari sekolah :'D 
Tolong yakinkan aku yang even benda tu rasa susah nak dapat, aku pasti boleh

dan paling penting,
Tolong jangan judge aku. 

Thanks for reading! muah cikedd :p

36 comments:

  1. samaaaaaaaaaaaa :') rasa useless sgt2, even skrg pn masih lagi overthinking mcm ni. tapi hidup kena teruskan jugak so nak tak nak kena kuat & kena ubah dri sendiri. & kena sentiasa yakin yang allah is the best of planners.

    semoga mazni kuat & sy doakan yg terbaik utk job hunting mazni nanti :) inshaallah mazni boleh! hehe fighting & dont lose hope nor be sad!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Omgg thank you sebab faham saya :') susah bila kita ni asik overthinking utk semua benda padahal benda tu takda apa sangat pun huhu

      Terima kasih! You too! ^^

      Delete
  2. Stop salahkan diri sendiri. Semua orang buat silap. Beri peluang dan cherrish your life. Ada berjuta happiness diluar sana. Good luck girl.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih :') saya cuma takleh stop salahkan diri sendiri sebab saya yg punca sampaikan orang pun give up dengan saya. Saya sendiri tak faham apa yg saya nak

      May Allah bless me and everyone of us ^^

      Delete
  3. we all went through that phase so don't worry and keep on going okay. and keep on being you. it's good to learn from our past mistakes and avoid doing the same thing in the future. tapi itu la, kite semua manusia biasa kan. tak terlepas drpd melakukan kesilapan. chill, smile and have faith. goodluck on your studies. may Allah ease everything for you.

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you for your warm words TT i'm trying to be a better me. hope that i won't repeating the same mistake again and trying to improve myself

      Delete
    2. u r most welcome. let's strive to be better. in shaa Allah. Aamiin. you can do it.

      Delete
  4. semoga berjaya di semester ni ...jangan give up!

    ReplyDelete
  5. Heyy sisss! You're not useless Mazniii! Awak tu sgtlah worth it dan pandai jee! N yes you can always be down. Its normal, cumanya bila hari ni kita down, esok bangkit semula! Sbb takde masalah yg takde penyelesaian dear! N always believe that Allah never leave you when you're in despair! :) So, be strong and have faith okay Mazni! Loveyou! ;) Never give up okay dear! InsyaAllah semoga yg baik-baik mendatang utk Mazni after this :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you kak fadhiii TAT terharu sangat baca ni. lama saya bersedih dan rasa down camni. taktaulah nak cakap camne but i'll try myself to be happy macam dulu balik. back in 2017 :')

      Delete
    2. Heeee most pleasure maznii! Dahh takmo sedih²! Keep fighting kayyy! :) You can do itt siss! Anyway, in one way around, try carik someone yg mazni trust utk share your problem. Mungkin boleh kurangkan sikit rasa down tu bila dah dpt luahkan kan? Nak cerita dkt akk pun bolehh. I'll lend you my ears ;) Akk bantu setakat mana yg boleh heeee. Love you ❤

      Delete
    3. thank you kak fadhi! already did :D rasa bersyukur bila ada kawan yg serious faham gila ngan keadaan saya without judge, and adik saya pun faham saya.susah nak describe tapi orang yg faham je boleh faham hahaha.

      love you too <3

      Delete
  6. Hi mazni! Hope you're doing well hehe. I just wanna say that overthinking is totally normal and we all do it, it's just the matter of the frequencies and how it affects us. I personally believe SOMETIMES overthink is necessary, BUT NEVER let it get to you that much okay? Too much of thinking would take away the joy in life. You're better than how you view yourself. I'm an "overthinker" myself, I know how our minds can trick us. I guess Libras have way too many feels and emotions, don't we? We need to let it go. It is never a good thing to keep it to ourselves (A reminder to myself haha!). There are things that I share with people, there are things that I don't. That's when I write. Be it in my blog, diary or journals. And Allah listens. Fall 7 times, get up 8.

    I just got my degree certificate yesterday and gonna start working soon. The pressure is real cause we all know how challenging "adulting" can be but hey, we're not alone right? Stay strong girl, we are the females of our species, we can do this! I wish you all the best mazni. Mazni boleh! :3

    ReplyDelete
    Replies
    1. yup saya libra yg sangat penuh dgn emosi, selalu banyak fikir, selalu rasa i'm a disappointment to everyone and myself too. memang selalu tak yakin dgn diri sendiri sebab saya je tahu saya ni macam mana. kadang2 rasa berdosa bila selalu fikir benda2 negatif pasal diri kita ni tapi sebab i felt this sejak dari dulu lagiii. even ada ramai orang disekeliling saya pun taktahu kenapa saya asyik rasa kosong and then pushed people away. bila orang betul2 pergi tinggalkan saya, tahu pulak menangis TT taktahu juga kenapa buat camtu dan jadi camni TT

      thankyou for your warm words! seriously i cry while reading this haha! i wish you all the best too :3

      Delete
    2. Kak nini faham sangat apa mazni rasa but let's try and look at things on the bright side. Apa benda pun yang kita buat and semua benda yang jadi ada sebab kan? Pengalaman mendewasakan kita cewah hahaha. We'll get better in time, let's believe in that.

      Thank you for the wish. Have a nice day! <3

      Delete
    3. benar, pengalaman mendewasakan T.T if i dont do this mistake, then sampai bila2 pun saya takkan tahu silap saya kan? mungkin lepas ni saya akan lebih berhati2 bila buat keputusan dan jangan buat keputusan time tgh sedih.

      have a nice day too <3

      Delete
  7. Haii :D.. first of all, its ok not to be ok. everyone go through this phases..termasuk saya :) saya pun overthinking and full of emotions tahap tak boleh nak counter dan jujur saya pun tengah belajar untuk kawal diri..,since someone told me about self respect. That person told me to.., "stop disrespect your self. stop fikir benda yang negative tentang diri sendiri. But its ok not to be ok." Setiap kali saya sedih, down saya akan pujuk diri saya sendiri.. saya jenis yang pendam perasaan saya. saya tak tahu macam mana nak luahkan apa saya rasa jadi saya akan pujuk diri sendiri dengan tepuk dada dan cakap "semuanya akan ok. Allah dah plan cantik-cantik untuk kita". Setiap yang berlaku ada hikmahnya dan kita akan nampak bila tiba masanya. just believe in Allah ok dear ?

    Dan yang paling penting ialah.... awak sebenarnya special.. sebab Allah sayang.. semua rasa tu sebab Allah rindu :). I know you are strong.. Tahniah untuk result semester ni dan good luck untuk semester akan datang.. tinggal 1 semester je lagi !! u can do itt !! <3

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi awakk :D thank you sangat2 for your kind words. memang saya selalu fikir negatif pasal diri sendiri, itulah saya yg sangat susah nak diubah. saya struggle sangat2 tapi saya cuba ubah slow-slow.

      terima kasih tau! :D❤❤

      Delete
  8. Hai mazni . Saya pernah ada kat tempat mazni sekarang .Time dip sem 2 , sye jenis yang ikot mood la nak skip kelas or tak . But , oneday ada dengar cite yg one of my roomate saya gossip pasal sye bukan-bukan . Eh wei , aku tak g kelas ke , malas study ke , asyik tidur ke semua tu takda kacau hidup kau pun . Kenapa perlu sakit hati dengan bende yang takda kena mengena dengan hidup kau ! . Ingat orang tak g kelas , tak boleh study sendiri ke dalam bilik .? end up , result sem 2 tu saya lagi tinggi dari dia .

    Then , satu lagi one of my classmate . Jenis bertudung labuh , islamic . Dia judge saya tak solat sebab dia tak pernah tengok saya solat depan mata dia . . Why la people macam nie wujud ! penuh dengan manusia hati busuk waktu zaman study dulu .

    kita tak kacau orang pun , orang akan kacau hidup kita . Eh , cannot brain la . Kadang baru je nak rasa ketenangan hidup tanpa masalah , tup tup datang masalah baru . This problem sampai sekarang still berlaku kat saya. . . kdg terpaksa Positive diri je . "Tak semua orang suka kita dan kita pun tak suka semua orang . Orang tak perlukan kita dan kita lebih tak memerlukan orang tu . "

    Be strong mazni . Orang yang kuat dan paling Allah sayang memang banyak dugaan . Cheer up :)

    ReplyDelete
  9. wow that must be really hard for you :( awak jadi down sebab orang lain benci awak, tapi saya down sebab saya benci diri sendiri.. susah nak cakap tapi orang tinggalkan saya sebab saya punca, terbuat keputusan waktu tengah beremosi ha lebih kurang begitu.. even dalam hati saya sebenarnya tkleh terima benda tu but i guess, dah takleh buat apa2 kan?

    ambil iktibar je

    ReplyDelete
  10. stay strong awak :( btw sukanyaa baju awak beli mana! hehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih awak ^^ baju tu beli kat brands outlet je hehe

      Delete
  11. You are doing really well. We'll akways feel that we are not good enough and feeling down. It is okay. Instead of keep drowning in our negativity, keep swimming to go to the shore. Fight it even it is hard. If you are having hard time alone, seek for help. Sometimes, you can let it all go with cry. May you have the greatest days ahead mazni :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you, i'll try to keep positive! :D

      Delete
  12. omg kak mazniiiii!! firstly congratulations kak mazni. i am so proud of you. you are indeed not a useless person. you were born into this world, for something, for a purpose. there will be no one like you in this world. you are the one & only! this entry for example meant a lot for me. I believe that am not the only one who feel this way
    am so glad you eventually realize that what youve done was a mistake, its a good thing. i believe that He wants to show something to you, & yeah you finally open your eyes & wake up from the sadness. Welcome back, kak mazni :)))

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you sabrinaaa lamanya tak nampak awak singgah blog kita TAT
      yeah rasa macam ada hikmah bila buat silap, kalau tak buat silap sampai bila2 pun kita tak sedar kan? saya anggap ni pengajaran utk saya and never do this again in future. semoga Allah gantikan kesedihan saya dengan benda yg baik :)

      Delete
  13. Kalau ada rasa sedih lama sangat sampai minat pun dah kurang, kerja pun terganggu, pergila jumpa Dr ye..

    InsyaAllah. these too shall pass

    ReplyDelete
    Replies
    1. hi, memang sekarang dah pegi jumpa doktor. setelah sekian lama bertangguh haha

      thank you :)

      Delete
  14. Well everything happens for a reason. Life has its ups and downs kan, so I hope you will feel better soon and wish your lives filled with happiness.

    ReplyDelete
  15. Mazni, memang normal kadang kadang kita rasa down, useless semua tu sebab kita manusia bukan robot yang tak ada perasaan. Heheh. It's okay my dear, yang penting lepas tu kita sedar & nak buat lebih baik. Wishing you all the best for your future! Doa banyak banyak, inshaAllah everything will be fine! Put your trust and believe on Him okay! Indeed, He is the best planner after all :)

    Goodluck!

    ReplyDelete
    Replies
    1. thank you kak nani! saya akan cuba kuat dan akan cuba jadi lebih baik lepasni :D

      Delete
  16. Salam adik..hidup ini terlalu singkat untuk kita sesalkan atas kesilapan lalu. Jika sekali kita silap bukan bermakna selamanya kita silap. Setiap makhluk ciptaan Allah ada fungsi dan keperluannya. Allah tak akan cipta sesuatu yang sia-sia. Maka janganlah anggap diri adik useless.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu kak, cuma saya je rasa down sangat bila buat salah hm. i'll do better lepasni. thanks for your warm words, may Allah bless you :D

      Delete
  17. Good luck for ANC 💓 Pray for me too

    ReplyDelete

Nak komen apa? silakan~