5 Nov 2020

TudungPeople Limited Edition, 100% diperbuat daripada botol plastik

 

Assalamualaikum

Read that title again, 100% gunakan botol plastik untuk buat tudung. YESS! But how?? Tertanya-tanya juga macam mana botol plastik boleh dijadikan tudung kan. Sejujurnya, kat Malaysia ni agak jarang saya dengar pakaian yang made from recycled plastic bottle dan wonder dengan proses pembuatannya.

"Made out of 100% recycled plastic bottles, each shawl saves 8 plastic bottles from ending up in landfills or oceans." -TudungPeople

Since aku suka konsep dia hasilkan collection baru ni, maka aku pun belilah satu. *rip my money* Lagipun pattern kalini lawa sangat, berkonsepkan laut disamping proses penghasilan yang unik untuk collection kali ni. Baru pestime beli TudungPoeple terus sambar yang Limited Edition hahaha. Siapa suruh konsep dia menarik sangatt?!

Dengar cerita TudungPoeple guna lebih kurang 15,000 botol terpakai untuk hasilkan collection ni. untuk sehelai tudung menggunakan 8 botol. Boleh agaklah pengeluaran dia tak banyak dan sangat limited.

So.... awal-awal tu aku beli warna coast. Warna ni antara hot selling. After dia sampai rumah, malangnya muka aku tenggelam bila pakai.. Sebabnya skintone aku agak tanned so nampak gelapp. Bila tengok model pakai nampak cantik sangatt


Tengok dalam gambar cantik sangat, tapi bila aku pakai memang tak sesuai. So after let go warna coast ni aku tukar warna marine pulak. Ikutkan hati nak ambil warna seaspray, tapi sah-sahlah habis dulu sebab tu warna hot selling jugak. So aku ambil warna marine. And takla nampak kelam sangat muka ai pakai warna biru.


So overall, aku sangat happy dengan keluaran baru ni. Sebenarnya ni kali pertama aku beli daripada TudungPeople. Dan, ni juga merupakan tudung paling mahal yang pernahku beli sepanjang hidup xD Selama ni aku paling kedekut nak keluar duit untuk beli benda-benda mahal tapi disebabkan konsep dia kali ni menarik so terpengaruh juga untuk beli sehelai huhu. Good job TudungPeople sebab berjaya menghasut orang kedekut macam saya ni HAHA!

My thoughts of wearing this shawl;

Mesti orang fikir dia ni diperbuat daripada botol plastik so tudung dia keras kejung kan. Actually, nak kata dia keras kejung sangat tu taklah. Dia rasa macam kain crepe, cuma lebih lembut dari crepe. Aku boleh kata material dia ni macam crepe + satin kot. Dia tidak sekejung kain crepe dan tidak seberat kain satin hahaha

I love it btw! Berbaloi juga spend mahal sikit tapi pattern dia lawa kan xD  Lagipun mana ada lagi butik lain yang pernah hasilkan tudung guna recycle material camni so i iz excited! Ini bukan review berbayar ya, ni sebab aku yang excited nak share hehe

Thanks for reading!

40 comments:

  1. agak tak faham macam mana dia buat daripada botol..uniknyaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya tgok kt youtube dia crushed botol tu sampai jadi serpihan kecik2, pastu dia masak dgn air panas, dia masuk dlm mesin utk jadikan bende tu fabric. Best gak tengokk

      Delete
    2. Wahh....ada eh kt youtube? Menarik ni...

      Delete
    3. apa tajuk video tu..nnti komen eh chatbox sy ke kalau rajin..teringiin nk tgk..hehe

      Delete
    4. adaa! nanti saya share link :D

      Delete
  2. omg! soooooo beautiful!! saya memang dah lama kenal Tudung People, but masa tu diorang antara brand pertama yg buat online shopping. material diorang memang best. but this collection memang betul2 best la. rasa mcm nak sumbang botol plastik je dkt diorang sbb saya memang pengumpul barang recycle. haha, but harga mungkin memang kena sbb proses recycle ni memang agak payah. masa intern dulu saya pernah belajar buat product menggunakan plastik. sangat leceh!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Saya kenal TP around 2016 tpi baru sekarang nak beli tudung dia! Tktahu pula TP 1st brand yg jual online, If calaqisya start online dlm tahun 2013-2014, tudung people lagi legendlahh!

      Yeah, mmng mahal tpi saya tahu proses dia susah. So berbaloi je saya rasa xD save the ocean! Nanti bolehla share pengalaman intern awak tu, mcm menarik jee. Nak tahu dgn lebih mendalam :D

      Delete
    2. saya kenal TP around 2012. maybe dah established around 2011 or 2010 sbb 2012 masa tu dah ada agent dkt brunei, singapore, japan dan lain2

      haha, inshaAllah akan diceritakan lagi. mcm tak cukup ea entry yang saya tulis tu? haha. dia rasa mcm taknak cerita sbb tetiba tulis blog mcm tulis report intern. sebijik haa.. xD

      Delete
  3. Wow, 1st time dengar tudung diperbuat dari botol plastik. Menariknya packaging dia. coraknya pun cantik2

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya pun pestime dengar, kreatif kann! botol tu pun pakai recycled material :D

      Delete
  4. omg we need a lot of product that make from recycle things , plastic bags , bottles ,etc .

    no more pollution then , i really thankful for ppl who came out for the idea .

    im tanned to so i cant buy shawl thats too striking 😅 i always play safe whenever i choose colour .

    ReplyDelete
    Replies
    1. kan, brilliant idea. Lagipun boleh kurangkan sikit plastik2 dalam bumi ni
      i'm tanned too :/ so i change the first tudung to a new one. pakai biru ni baru nampak okay sikit

      Delete
  5. Macam tidak percaya buat daripada botol plastik. Kalau beritahu pada orang mesti orang tidak percaya.
    Berapa harga? Ratus-ratus ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. itulah kan, bayangkan botol plastik yg keras tu boleh jadi kain yg lembut. hebat betul teknologi zaman sekarang
      ahaha ya, ratus2 xD sekali sekala beli tudung mahal

      Delete
  6. cantik. tapi unik, macam mana buat dari penutup botol tu eh

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasa macam nak tgok depan2 pula cara penghasilan tudung ni :D

      Delete
  7. Nape baru tahu ni? Kalau nak beli sekarang mesti dah xde stok. Harap ramai lagi pengeluar produk guna approach ni. Boleh bantu kurangkan lambakan plastik

    ReplyDelete
    Replies
    1. dia baru restock, kaler2 yg hot pun still ada lagi hahaha
      betul, harap lepasni butik lain pun boleh cuba inisiatif ni :D

      Delete
  8. Betul tu saya hampir nak beli juga tapi tak beli hehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah, tak mudah terpengaruh hahaha

      Delete
  9. Tapi sumpah cantik2 design dia ek!

    ReplyDelete
  10. menarik konsep dengan patternya skali pun cntik, nnti nak usha :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Silakan usha :p mana tahu dorg buat sale 11.11 kan ihiks

      Delete
  11. Cantik sangat! Lama teringin beli brand tudung people ni. tapi itulah kalau ada budget terbeli yang lain pulak. tapi serious limited edition ni cantik gila.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahha betull. Kalau ada budget mesti beli bende lain sbb rasa mcm sehelai tudung mahal. Tpi sbb kalini punya betul2 buat saya tertarik so beli jugaklah xD

      Delete
  12. menarik konsep ni..recycle..cantik2 kaler dia..

    ReplyDelete
  13. cantikkkkkkk ...tulaaa first time jugak dengar pasal buat tudung drpd botol

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kann. Masa saya tgok influencer review tu rasa mcm, what seyes arr guna botol utk buat tudungg hahaha

      Delete
  14. Bukan material je prihatin pada alam sekitar tapi design dia pun tema yang sama. Cantik ni. Macam terberkenan la pulanya hhuhuhuhu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Setuju. Corak dia pun konsep save the ocean :D

      Delete
  15. Cantiknya packaging. This is far better than other overprice tudung in the market.
    Terus terasa macam nak beli for my sister tapi tak tau dia suka yang mana.
    Btw, you look good with the marine colour.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Yeah the price is expensive but i think worth it sebab lain daripada yg lain

      Aww thankyou. Rasa tak menyesal amik kaler marine ni walaupun bukan pilihan pertama pada asalnya ^^

      Delete
  16. omg! I love the design! I would like to have one for myself ^^

    ReplyDelete
  17. unik betul buat dari plastik

    ReplyDelete
  18. kreatif & inovatif 👍👍👍👏👏👏

    ReplyDelete
  19. cantiknya packaging & pattern diorang! sy pun jnis yg tak suka kluarkan duit byk semata utk tudung tapi ni mcm teringin pulak nak beli hahahaha

    hmmm curiousnya mcm mana eh diorang guna plastik utk buat tdung tu? hmmmm

    ReplyDelete
  20. cantik laa... emm tapi panas tak? :)

    ReplyDelete

Nak komen apa? silakan~