6 Apr 2020

Proses Pelupusan Al-Quran di JAIS


Assalamualaikum

Masa sem lepas, kitorang ada subjek OSHA (Occupational safety & health). Kursus ni adalah untuk belajar mengenai safety policy di tempat kerja. Disebabkan kami ni course printing technology dan environment kerja adalah likely di kilang2 dan industri, kitorang dibahagi kepada beberapa kumpulan untuk pergi lihat kilang2 mencetak al-Quran dan tengok prosedur dia.

So apa kena mengena lak dengan pelupusan al-Quran ni? Hahaha sebenarnya sebab group-group lain dah cop kilang cetak Al-Quran kat tempat lain, kitorang dah takde choice, pastu terpaksa bagitau lecturer nak pegi tengok prosedur lupus Al-Quran kat JAIS. Group weolls lain sikit dari group lain.

rumah pembakaran bahan Al-Quran, JAIS Kuala Selangor

18/10/2019

Kitorang pegi JAIS Kuala Selangor untuk tengok sendiri macam mana cara-cara untuk melupuskan Al-Quran. Bukan sekadar tengok, tapi kitorang tolong sekali. Ko tahu sepanjang haritu macam buat kerja part time kat JAIS tau, hitam habis muka haha! Tapi makanan semua freee, dari pagi sampai minum petang dapat makan sedap.

Kat sini juga terima bahan bercetak Al-Quran dari swasta, sekolah-sekolah agama ataupun orang awam untuk dilupuskan. harga dicas mengikut berat. 

Okey jom tengok cara-cara melupuskan Quran!


First step, carikkan helaian bahan bercetak Al-Quran supaya mudah nak dibakar. Untuk yang tidak berwuduk atau perempuan yang period seeloknya pakailah sarung tangan. 

Andd.. part yang paling 'best' sekali time bakar Quran ni secara manual. Bakar Quran ni masa matahari tengah terik, fuhh memang bahang sungguh. Tapi bahang lagi api neraka... eh?

Kitorang kena pakai penutup mulut sebab tak tahan dengan bau asap. Pedih juga mata terkena asap panas tu, MasyaAllah tak tahan saya tapi kitorang gigihkan juga bakar semua sampai habis sambil dibantu oleh ustaz-ustaz dan ustazah kat sini.


Disebabkan kami ni bakar bahan bercetak Al-Quran, kita kenalah tutup tong tu bagi mengelakkan abu-abu Quran tu berterbangan. Bab ayat-ayat suci ni perlulah mengikut prosedur yang benar. Tapi kalau abu Al-Quran tu terbang juga sebab tak dapat dikawal, maka ianya dimaafkan. And kalau abu tu melekat kat baju kitorang, just tepuk-tepuk je macam biasa.


Lepas dah bakar sampai jadi halus camni, kita akan kisar abu ni dengan simen untuk dijadikan bentuk bongkah/kiub.


Campurkan abu Quran, sedikit simen dan sedikit air. Pastu kisar macam buat kek. Aku paling suka part ni sebab macam puas bila kisar sampai sebati haha.  Lepastu kita akan keringkan mixture tersebut dibawah matahari. nak tunggu dia betul-betul keras ambil masa 3 hari. Lepas dah keras tu, terus bungkus masuk dalam stor dan bila tiba tarikhnya, kita akan bawa semua abu Al-Quran ni di laut untuk dilupuskan disana.


Selain pembakaran manual, ada juga cara pembakaran menggunakan relau. proses ni lebih mudah dan efektif sikit sebab gunakan mesin.

Caranya masukkan helaian bahan Al-Quran yang dah dicarik, kemudian nyalakan mesin tu dan ia akan bakar Al-Quran tersebut sampai jadi abu. Tapi instead of kita jadikan abu tersebut sebagai bongkah, bahan bercetak Al-Quran yang dibakar menggunakan mesin relau ni akan disalurkan ke bawah tanah(akan dicampur sedikit air) dan akan dimendapkan sedalam 7 kaki.

Proses ni leih mudah kalau nak dibandingkan dengan pembakaran manual yang memerlukan banyak tenaga.

Mesin relau

Dah habis buat kerja, kitorang main dalam penjara pesalah yang ditangkap khalwat, haha. Ustaz-ustaz tu kata nak bagi kitorang insaf sikit xD

18/12/2019


Hari yang ditunggu-tunggu telah tibaa. inilah masanya kita nak pergi ke laut untuk lupuskan bongkah Al-Quran tu. So basically, JAIS akan pergi ke laut pada setiap tahun dan kumpulkan semua hasil abu Quran dari setiap daerah di Selangor. Total untuk satu daerah ialah 10 tan if i'm not mistaken.

Abu2 ni dikumpul selama setahun sebelum dibuang ke laut and the cycle will repeat.

Btw, kita lupuskan Al-Quran ni dekat Pulau Angsa, Port Klang. Kami kena turun kat Pejabat Polis Marin Klang dan naik kapal polis marine. Haritu ustaz Kamal cerita, dah 3 tahun tak silap JAIS bekerjasama dengan polis marine untuk program pembuangan abu Al-Quran kat laut ni.


TADAAA! Inilah dia hasil bertan-tan abu Al-Quran yang dah dikumpul oleh setiap daerah JAIS yang terlibat!

Naik kapal nak ke sekitar Pulau Angsa ni ambil masa 30-40 minit jugaklah. Boat akan berhenti kat situ dan mulalah kita buang semua abu Al-Quran ni di laut.

Aku tanya ustaz, kalau abu ni buang dalam air dia still dalam bentuk pepejal ke. Ustaz kata bila abu ni dah dibuang dalam laut, terus dia hancur dan mendap dalam tu.


Adalah dekat sejam jugak kot kitorang settlekan pembuangan abu tu. Ramai staff-staff JAIS yang tolong haritu and btw, kitorang je budak UiTM. Perangai kitorang kena behave sikit duduk dengan orang-orang JAIS ni, haha.

Habis buang semua abu dalam laut, kena cuci kapal ni dan makesure jangan ada debu-abu Al-Quran ni yang tertinggal.


Terima kasih ustaz dan ustazah dari JAIS Kuala Selangor yang paling excited terima kitorang nak buat pasal proses pelupusan Al-Quran ni. Rasa bertuah tau dapat join program pembuangan abu Al-Quran ni kat laut sebab tak semua orang dapat tengok ni. Hihi great experience i must say! Alhamdulillah, banyak belajar benda baru, dapat juga sijil! Seronok gila!


Ingat ya, nak melupuskan Al-Quran perlu ada prosedur dan adab yang tersendiri ya :D

7 comments:

  1. Pengalaman yg menarik ✨ tq share ni 😀

    ReplyDelete
  2. Subahanallah, pengalaman yg berharga tu. Terima kasih kongsi

    ReplyDelete
  3. menariknya pengalaman. tak sangka banyak process jugak pasal pelupusan al quran. paling best part atas kapal pergi kat laut tuuu! :D

    ReplyDelete
  4. Such an interesting experience, Mazni.

    ReplyDelete
  5. i never knew this existed. been wondering and now dah terjawab. thank you for sharing this.

    ReplyDelete
  6. pengalaman yang menarik ni Mazni mahal x semua orang dapat..
    akak penah bakar risalah agama tapi alquran belum pernah. eeh bukan akak la bakar
    tapi sepupu akak tlg idopka api je..

    ReplyDelete
  7. hai, boleh tahu kat mana awak pergi tempat pelupusan tu?

    ReplyDelete

Nak komen apa? silakan~