16 Feb 2014

Nak baca doa pun susah ke?


Assalamualaikum
Ini situasi biasa yang aku selalu nampak kat perhimpunan sekolah. Bila pengawas baca doa, ada jugak yang susah sangat nak tadah tangan tu untuk berdoa. Pantang jugaklah aku tengok orang macamtu. Lagi-lagi bila tengah baca doa, dia bergossip.

For me, bila tengah baca doa tu bersungguh-sungguhlah sikit. Ini tidak, baca doa main-main. Dia pergi cuit kawanlah, baca doa sambil bergoyanglah, buat benda lainlah.. Kalau macamtu lah gamaknya, macam mana Allah nak terima doa kita? Berdoa nilah peluang kita untuk memohon sesuatu, nak mengadu segala-galanya pada Dia. InsyaAllah kalau kita bersungguh-sungguh, Allah akan kabulkan doa kita. :)

sekians, Assalamualaikum~

26 comments:

  1. yes ! totally agree with u darl. kak hana pown tak suka.. kalau kita tak serius, macam mana ALLAH nak makbulkan doa kita? haih

    ReplyDelete
  2. scene ni selalu nmpk wktu perhimpunan kat sekolah..time doa bukan main susah nk fokus..tp time nyanyi lagu negaraku . boleh pulak..pelik..

    good reminder! =)

    ReplyDelete
  3. The moral of story.. jangan salahkan Dia tidak makbulkan doa kita. Mungkin kita tak bersungguh2 dalam mengejar doaNya...

    ReplyDelete
  4. berdoalah dengan penuh keihlasan.. insya-Allah termakbul doa itu...

    ReplyDelete
  5. setuju sangat akak...selalu ternampak masa perhimpunan :"( sombongnya dengan Allah :"( macamana nak berkat belajar???

    ReplyDelete
  6. ini memang sungguh betul. saya pun selalu tak khusyuk masa pengawas baca doa. macam terkena btang hidung sendiri je. hehe

    ReplyDelete
  7. bukan kat perhimpunan je, kat tempat lain pun sama.. haishh, manusia2..

    ReplyDelete
  8. bukan susah pun nak tadah tangan kan... mcm2 la perangai org nie..

    ReplyDelete
  9. Allahhuarabbi. Muhasabah diri kita balik. Tapi persoalan di sini adakah kita mampu menegur mereka ? :')

    ReplyDelete
  10. Sakitnya hati qila T_T
    Tapi tulah. Ugh. Sabor jelah. mampu khusyuk je ehehe.
    xD

    ReplyDelete
  11. teringat zaman skolahh dulu,.doa kalau bersungguh inshaa Allah maqbul

    ReplyDelete
  12. If only they know how is it useful to make Doa before studying :)

    ReplyDelete
  13. selalu jumpa orang gini dekat sekolah. hahaha.

    ReplyDelete
  14. zaman sekolah dulu bkn tau sgt doa cara yang btl..hiii

    ReplyDelete
  15. setuju sangat dik oiiii.. ramai sungguh yg mcm tu

    ReplyDelete
  16. doalah selalu..Allah tak pernah menolak doa kita

    ReplyDelete
  17. betul tu... kita akan hulurkan tangan bila orang bagi sesuatu.. macam tu juga dengan konsep berdoa.. nak sesuatu daripada Allah, tadah tangan, bukannya angkat barang pun..

    ReplyDelete
  18. itulah main-main bila berdoa.. bila Allah tak makbulkan doa kita,kita marah..sedangkan kita tak serious walhal tadah tangan dan aminkan sahaja

    ReplyDelete
  19. Manusia ni kadang2 leka kan cik Mazni.. huhu... tak sedar.. semoga dijauhkan drpd jadi seperti golongan ini.. :(

    ReplyDelete
  20. Yang paling pantang....
    Orang berdoa...boleh plak die menyembang...
    tau2 aminkan je.....allahuakbar

    ReplyDelete
  21. Bila doa xd makbulkn.. kita marah tp perna ke bfikir knp doa kita xd tunaikn ? Betapa lalai nya kita.. smoga tlindung dr sikap sbgini.. amin

    ReplyDelete
  22. Ya Allah. Dah lama tak nampak benda-benda macam ni. Dulu masa sekolah selalu la bebudaknya buat macam tu.

    ReplyDelete
  23. lepas tu bila Allah tak makbulkan doa, tanya, "Ya Allah, kenapa KAU tak makbulkan doaku?"

    *sigh

    ReplyDelete
  24. ouch, dulu masa kecik2 ada join kem kat sekolah. masa tu kena tegur dgn cikgu sbb tak doa lepas solat (sbb nak cepat) T_T tapi bila fikir balik, betul laa, kalau lepas solat pun tak doa or tak sungguh2 berdoa, apatah lagi masa lain.

    pada Allah je kita mampu minta pertolongan macam2. apa salahnya spend masa utk doa padaNya T_T

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  25. gambar cartoon tu mazni lukis sendiri ke ??
    *curious

    ReplyDelete

Nak komen apa? silakan~