18 Oct 2013

Jangan hina sangat pengutip sampah


Assalamualaikum

Ramai orang anggap pengutip sampah ni pekerjaan yang paling jijik, kotor, busuk n whatever yang tidak menyenangkan. Tapi aku tak rasa pengutip sampah ni pekerjaan yang jijik malah itu satu pekerjaan yang mulia.

Al kisah tangahari tadi, 
dalam perjalanan nak balik sekolah aku dgn 2 orang kawan aku nampak lori sampah kat depan. Nak taknak kena lalu jugaklah kat bahagian lori sampah tu.

Tiba-tiba sorang kawan aku ni cakap...
Pehhh bau busuk macam ****! Dia cakap tu bukan perlahan, kuat sampai boleh dengar satu deretan kawasan perumahan tu. Bangla yang kutip sampah tu comfirmlah dengar. Dia pandang je kitorang. Mungkin marah, mungkin terasa. Ikutkan hati nak je lempang kawan aku yang mulut macam cb tu, tapi malas nak bergaduh. Seriously for me, kalau tak suka sangat bau sampah tu tak payah nak habaq kuat-kuat, diam jelah. Cikgu aku cakap, kalau lalu sebelah lori sampah, jangan tutup hidung, tahan nafas tu. Diorang yang duduk dalam lori sampah tu lagi teruk.

Janganlah hina sangat dekat pengutip sampah tu, takde diorang, busuklah kawasan perumahan kita. Kalau diorang tak kutip sampah satu hari kat kawasan perumahan kita marah-marah pulak, bila diorang dah kutip kita hina diorang pulak. Padahal yang busuk tu bau sampah dari rumah sendiri jugak, ye dok? Diorang tolong kutip je..

Walaupun pengutip sampah ni sering dihina oleh orang lain, diorang tetap gigih lakukan aktiviti pembersihan. At least diorang cari rezeki yang halal untuk family jugak, Ada orang dapat kerja besar-besar tapi sayang, makan hasil duit haram. Wallahualam. Ingat! Tanpa pengutip sampah teruklah negara kita. Sesungguhnya diorang telah banyak berjasa kepada kita semua.

Assalamualaikum

37 comments:

  1. betul tu. setiap manusia yg dicipta oleh allah baik rendah pangkat @ tingi semua ada fungsi masing-masing. belajarlah untuk menghargai kesemua mereka tanpa mengira darjat. tanpa salah seorang kitabukan sesiapa. bukan kita bole buat sume benda seorang diri. ye tak. hee :)

    ReplyDelete
  2. dorang buat kerja yg halal...lgpun tanpa dorang, sape nk angkut sampah yg berlambak dlm Malaysia ni..??

    ReplyDelete
  3. @Sally Samsaiman huhu tulah :) kite sepatutnya kne berterima kasih dgn diorng :)

    ReplyDelete
  4. betol. kalo xda org kutip sampah ni , mesti penuh sampah kat umah kita kan.. tak baik hina org mcm tu

    ReplyDelete
  5. @Lieya Von Jay tulah. kadang2 geram dgn org yg suka hina pengutip sampah ni. diorng tk sdar diri walhal sampah yg kotor tu diorng jugak yg buang sana sini :(

    ReplyDelete
  6. betul tu..byk jasa depa pd org kwsn umah..kalau xde depa jwbnye berulat lah satu kwsn perumahan tu..at least dyeorg buat keja halal kan..buknnye dyeorg dok mncuri..kannn =)

    ReplyDelete
  7. Sangat setuju. Bukan senang nak jadi pengutip sampah dan bukan semua orang boleh kerja macam ni. Cuba bayangkan kalau takde pengutip sampah hadoiiii, habislah dunia!

    ReplyDelete
  8. @nana kamarul betul. diorang je yg mampu nak buat keje2 macam ni. org lain mana sanggup

    ReplyDelete
  9. @nana kamarul betul. diorang je yg mampu nak buat keje2 macam ni. org lain mana sanggup

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum, singgah dan follow di sini. Jemput ke blog saya pula ya. Terima kasih.

    ReplyDelete
  11. Betul sesangat... padahal pekerjaan mereka lah yg paling mulia sekali mengutip kotoran kita

    ReplyDelete
  12. Tu lah kan, janji rezeki yg halal.

    ReplyDelete
  13. Syukur lah ada jugak orang nak tolong kutip sampah2 yg kita buang.. Nak harapkan diri sendiri? Nak bercakap pun jangan lah sampai ke telinga yang mendengar. At least respect secubit di situ.. :)

    ReplyDelete
  14. @Tetamu Istimewa walaikumusalam. thanks sudi dtg sini. nnti sye singgah :D

    ReplyDelete
  15. @aisya tulah, rasa menyesal pulak tak lempang kawan saya tu lol

    ReplyDelete
  16. nampak kecil peranan...tp besar impaknya.. tanpa mereka.. satu malaysia busuk.

    ReplyDelete
  17. hehehe...busuknya sampah...busuknyaa lori sampah...busuknyaaa...tak sedar kadang bau badan sendiri pun busuk..cuma orang tak tegur jer..hehehe

    ReplyDelete
  18. Betul3, kalau takda mereka alamatny ajadi 'wangi' lah tempat kita nanti. Dulu masa sek rendah ustazah saya selalu ajar utk ucap terima kasih kt pgutip sampah.

    ReplyDelete
  19. Salam Mazni..hmm..xbaik btol p ktuk cmtu..diorang bkn mintk pn nk krja cmtu..tp dah tu je rzeki bt diorang..xbaik hina..kalau xde diorang tu xbersih la kwasan rumah kita dr smpah..bia busuk dr smpah..tp jgn busuk hati..

    ReplyDelete
  20. Betul tu.. Tapi satu yg saya dapat belajar dari blog ni, "jgn tutup hidung bila lalu sebelah lori sampah.. Ilmu baru. Thankz admin :)

    ReplyDelete
  21. @chicken_floss hehe okay yg ni kelakar. tpi betul jugak apa yg akak kata tu :p

    ReplyDelete
  22. @Fais-SKA tu bukan mengutuk, dh masuk kes menghina tu. janji diorng dpt rezeki halal jugak kan :)

    ReplyDelete
  23. betol 2...kekdang rasa sdh bila ad org memperlekehkan mereka..:(
    cbe byngkan kita berada kat tempat mereka...

    ReplyDelete
  24. betol tu.. tak baik kutuk n marah2 mereka. sekali dorg smua mogok tak nak kutip sampah baru tau betapa pentingnya dorg tu..

    ReplyDelete
  25. betul betul.. sampah tu dari rumah kita jugak.. sepatutnya kita bangga dengan diaorang,, yer la.. kita baru lalu tepi lori sampah dah tak tahan bau busuk.. diaorang mampu bertahan dengan bau busuk sampah tu.. walaupun nampak kotor.. tapi rezeki yang diorang dapat tu halal.. daripada buat kerja yang haram.. lumayan tapi tak halal.. :)

    ReplyDelete
  26. betul betul.. sampah tu dari rumah kita jugak.. sepatutnya kita bangga dengan diaorang,, yer la.. kita baru lalu tepi lori sampah dah tak tahan bau busuk.. diaorang mampu bertahan dengan bau busuk sampah tu.. walaupun nampak kotor.. tapi rezeki yang diorang dapat tu halal.. daripada buat kerja yang haram.. lumayan tapi tak halal.. :)

    ReplyDelete

Nak komen apa? silakan~