6 Nov 2018

Dah konvo diploma!


Assalamualaikum

Apa khabar semua? Sihatkah? Dah lamanya aku tak menulis kat blog sendiri. 

Ini jelah ayaat mukadimah yang biasa aku bagi sebelum nak sampai ke main point entry kan. haha. 

Ok, main point untuk harini adalah.... Baca balik tajuk entry, SAYA DAH KONVO! Alhamdulillah, Mazni berjaya menamatkan diplomanya pada January 2018 yang memakan masa selama 2 tahun setengah. Pada bulan 10, yakni hari Isnin 2 minggu lepas (22/10/18) aku dah menghadiri Istiadat Konvokesyen UiTM kali ke-89 di UiTM Shah Alam.

Rasa teruja tau bila first time konvo ni. Dengan bunyi gamelan nya lagi. Ahh that feel!

gambar preconvo masa ambil jubah


Tiba-tiba teringat pulak kata-kata cikgu BM masa nak SPM dulu. Kitorang excited sangat sebab ada majlis graduasi sampaikan masa cikgu masuk kelas pun kitorang sibuk buat video untuk majlis graduasi tu.

Pastu cikgu cakap...

"Alah awak semua ni beriya sangat nak graduasi, sekolah je pun. Graduasi yang paling bermakna sebenarnya masa awak ambil scroll kat universiti nanti".

Pastu aku pun macam terfikir, dapat ke aku ni grad kat universiti? Sebab dulu aku selalu fikir yang aku ni mungkin tak dapat masuk ke universiti. Aku ni budak kelas seni je, bukanlah antara kelas yang top-top masa kat sekolah dulu. Selalu jugaklah rasa rendah diri, huhu.

Tapi Alhamdulillah, berjaya jugak aku konvo dan mak abah sendiri pun dapat tengok anak dia naik pentas masa hari kejadian. Lagi-lagi aku ni rare sikit sebab kakak2 aku semua konvo degree (abang pun dah nak abis degree next year) so, aku sorang je yang takat ni konvo diploma. Adalah juga wakil diploma kan. Bolehla rasa bangga sikit, lol.

haritu agak panaslah jugak. bersesak-sesak tu perkara biasa

Aku dapat sidang petang dimana kitorang semua kena masuk dewan pukul 1.30. Memang tak suka dengan sidang petang sebab kalut fikir nak solat. Dahla masuk dewan tu memang kena sharp tau. Pastu bab nak parking kereta, kena parking luar UiTM. Tapi disebabkan aku datang awal, dapatlah parking kat dalam.


Gambar before masuk dewan. Belum dapat cert lagi, maka kita pegang sajalah bunga. Btw, cuma mak dengan abah je yang dapa attend konvo aku ni. Adik beradik lain semua tengah kerja, tengah belajar. Nasiblah kena konvo hari isnin, siapa je nak datang hahaha.


Gambar masa dalam dewan, lepas naik pentas. Yeayy!


Lepas habis istiadat tu, semua keluar je terus hilang daripada radar. Masing-masing cari family sendiri. Tapi sempat jugaklah kitorang satu geng ni berkumpul, ni pun tak cukup lagi 2 orang. Nak kumpul balik dengan kawan-kawan masa konvo ni memang payah sungguh, ada je yang tak complete semua :( Nak bergambar satu kelas pun.... Semua dah berkeliaran tak nampak siapa-siapa dah haha.

Kitorang sekelas dan serumah dari sem 1. Terlampau banyak kenangan, gila tak sayang diorang ni? Mujurlah 5 orang dalam gambar ni tengah sambung degree kat Puncak Alam juga. Hat sorang tu je terpisah sikit sebab dia degree kat Johor huhu.

Dan saya sangat gembira bila salah sorang geng kami berjaya dapat Anugerah Naib Canselor (ANC), iaitu grad dengan 1st class. Haraplah time degree nanti ni pun aku boleh pakai selempang pink macamtu jugak.


Last but not least. Mestilah ibu bapa saya yang paling banyak support dari mula-mula masuk diploma sampailah dah habis ni. Sekarang tengah degree pula. Harap degree ni aku boleh dapat yang lebih baik berbanding masa diploma dulu dan boleh balas jasa mak abah bila dah kerja nanti.


Sesungguhnya aku sangat suka dan rindukan zaman diploma ni. Terlalu banyak kenangan yang manis dan dikelilingi dengan kawan-kawan yang seronok. Mungkin di hari konvokesyen ni kita dah berpisah dan peluang nak jumpa sekali lagi tu agak payah disebabkan masing-masing duduk di lain-lain negeri. Walau dimana dan apapun yang korang semua buat, aku doakan masing-masing berjaya dalam kehidupan :)

i love you gaiss!


Thanks for reading!


19 comments:

  1. tahniahhh..all the best dikk..hehehe

    ReplyDelete
  2. Congrats!! :D senyum je baca post ni :)

    https://mylittlestoryi.blogspot.com/

    ReplyDelete
  3. bestnyaaaaaaaa mazni :')))) congrats! kita ni lama lagi,masih berbaki 6 semester utk degree hahahaha good luck utk degree nanti mazni hehe!

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih! saya tinggal lagi 2 semester utk complete degree hihi

      Delete
  4. congrats!! yayyy dah graduate diploma :D
    all the best untuk degree pula :)

    ReplyDelete
  5. Haishh jeles betul dengan orang yang grad ni ahaha
    All the best for degree

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpa, nanti awak pulak hahaha
      thank you!

      Delete
  6. tahniah kak mazni !! semoga terus excellent di masa hadapan :)

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum..nak tanya..untuk grad diploma..ada first class..second class smua tu jugak ke macam degree?

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum..nak tanya..untuk grad diploma..ada first class..second class smua tu jugak ke macam degree?

    ReplyDelete

Nak komen apa? silakan~