17 Jun 2019

kehilangan itu suatu yang memeritkan


Assalamualaikum

Terdetik nak buat entry ni lepas baru je menjenguk ke luar tingkap dengan perasaan yang begitu syahdu, tunggu sesuatu yang dah tak akan kembali. Siapa?

Jelly.

gambar pertama masa baru datang rumah


Siapa yang follow aku dah lama ataupun kenal aku secara personally atau kenal aku dari social media, mesti tahu yang aku ni sukaa sangat kucing. Aku ada kucing, nama dia Jelly. Dia datang kat rumah aku entah macam mana, tak kenal pun sebab before ni tak pernah nampak pun dia kat kawasan perumahan ni. Niat nak bagi makan kat kucing jiran, tapi si Jelly ni sibuk nak makan makanan orang lol. Adik aku kata dia comel, so kitorang pun nak bela dia dan abang aku bagi nama Jelly.

Tapi masalah disini, kitorang tak pernah bela kucing sebab parents tak suka kucing masuk-masuk rumah and buat sepah. Punyalah merayu nak bela si kucing kutip ni. Maka mak abah pun kasi tapi dengan syarat dia takleh masuk rumah xD Sejak bela jelly nilah aku belajar macam mana nak mandikan kucing, bagi makanan ikan rebus, bagi dia makan ubat, manjakan dia dan macam-macam lagilah yang kitorang buat dengan Jelly ni.

Maka Jelly pun dah jadi sebahagaian daripada family kitorang. Mak ayah aku tak suka kucing tau, tapi dengan Jelly ni pelik. Mak aku daripada tak suka pegang-pegang kucing tiba-tiba nak belai-belai si Jelly tu, ayah aku daripada malas nak ambil tahu pasal kucing, tiba-tiba semangat nak belikan ikan segar untuk dia, suruh aku sediakan tempat yang selamat sikit masa Jelly beranak haritu.

Kira mak ayah aku sayanglah kat Jelly ni haha pelik kann.

Setiap kali balik rumah, mesti dia ni dah tercenguk depan pintu. Kalau kitorang bukak je pintu rumah mesti muka dia dah terpacak kat depan tu ha even takda panggil pun. Tau-tau je dia ni pun.

suka tunggu depan pintu

Tapi sehari before puasa tu, kitorang panggil dia, dia tak balik2. Hari sebelumnya ada pulak, cuma aku jela takda kat rumah. Adik aku kata haritu mata dia sakit, tapi dah nak pulih. Cuma kalini ayah aku bagi makan ikan, dia langsung tak sentuh. Sejak akhir-akhir tu memang dia jarang makan dan badan dia lesu je.. Itu salah satu tanda kucing nak pergi, takda selera makan dan tak aktif.

Sekarang ni memang aku rindu setiap kali jenguk luar tingkap pastu nampak budak ni duduk kat luar. Rindu nak bagi dia makan, rindu nak mandikan dia(even pernah kena cakar) rindu nak belai-belai dia,  nak belikan makanan untuk dia, nak bawak gi klinik, rindu nak bercerita dengan dia, rindu nak dengar suara ngiau dia yang annoying tu.

Only cats owner je yang faham camne perasaan hilang kucing tersayang. Aku menangis gila kot sebab sayang sangat kat Jelly ni. Dia memang paling manja. Hilang pun tiba-tiba, takda sakit apapun..

Setiap kali balik rumah mesti terbayang-bayang je Jelly ni. Bekas makanan dia penuh lagi, masuk bilik air ada pulak syampu dia, geledah dapur, jumpa pulak ubat dia. Memang setiap sudut dekat rumah tu penuh kenangan dengan Jelly.

Tak sangka tahun lepas adalah tahun first and last beraya dengan Jelly. Sekejap sangat. Ingatkan kita boleh lama lagi tapi Tuhan nak pinjam sekejap je.. Aku punya sayang kat Jelly ni, kalau dia sakit sikit pun mesti aku bawak dia pergi klinik. Sanggup spent duit untuk Jelly je :')


Terima kasih Jelly sebab menceriakan family kitorang. Tengoklah sampai dia dah takda ni pun mak abah asyik bercakap pasal dia lagi. You'll always become part of our family :']



Thanks for reading!


11 comments:

  1. Sedih. Banyak kali kehilangan Dan kematian kucing ianya meninggalkan rasa kesedihan yang dalam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. saya takda bela kucing banyak pun. tapi kucing ni adalah yg officially kucing first yg kami bela lps dapat izin parents huu. sebabtu sedih dia lain macam :')

      Delete
  2. Walaupun kucing sekadar haiwan, tetapi ia juga yg jadi peneman kita..

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes saya setuju, haritu pernah menangis teruk takda orang nak pujuk (haha) pastu duduk dgn jelly je rasa tenang. dia diam je dengar saya meluah, seolah faham :')

      Delete
  3. Kesiannya semoga mazni & family dpt jmpa lagi jelly kat sana nnti in shaa allah

    ReplyDelete
  4. Sedihnyaaaaaaaaa. dulu time bela kucing, baru terpenyekkan kaki dia sikit dah nangis macam apa hahah :')

    ReplyDelete
  5. mana nk jumpa kucing mcm jelly ni lagi TAT bukan senang parents saya nk approve kucing ni hm

    ReplyDelete
  6. Sedihnya bila kucing hilang TT.

    ReplyDelete

Nak komen apa? silakan~